تبلیغات
وبلاگ کارشناس بازاریابی بانک مسکن - بازاریابی توریسم و گردشگری
تعاریف متداول بازاریابی سرنخ های مفیدی را برای تحلیل ارائه می نماید . این تعاریف با تأکید بر روابط متقابل تولید کننده (کارپرداز) و مصرف کننده و نیز طبیعت ( ماهیت ) پویایی محیط ، دیدگــــاه هایی را پیشنهاد می کند . اما نکته حائز اهمیت این است که در این دیدگاه ها بیشتر روی بازاریاب تأکید شده است . به همین دلیل ضروری است که چهار عامل برجسته دیگر را که در تعریف پون ( 1993 ) از گردشگری نوین ( بازاریابی بی ثبت ، گسیخته و در عین حال پیشرفته ) در مقابل گردشگری کهن ( به عبارتی همان گردشگری سنتی مردم ) در دهه های پیشین مطرح شده ، در نظر گرفت .

8P در گردشگری

به گفته کاتلر1 (1998) مدیریت ترکیبی بازاریابی عبارت است از ، « مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی که یک شرکت برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود در بازارهای هدف ازآنها استفاده می کند » . در حقیقت بازاریابی ترکیبی ، ساز و کاری (مکانیزمی) برای اجرای برنامه های راهبردی می باشد .

ضمن اینکه ، برای جلب نظر و تأمین نیازهای بازدیدکنندگان بایستی توجه داشت که تجربه مطلوب گردشگری یا گذران اوقات فراغت ناشی از پنج مرحله است که شامل ، پیش بینی و برنامه ریزی سفر ، مسافرت به مکان دیدنی ، تجربه کسب شده در محل ، بازگشت از سفر ، و یادآوری خاطرات سفر می باشد.

کلیه این تجربه ها می تواند از طریق تأمین مجموعه برنامه های سفر که شامل نقشه ها ، جاذبه های مرتبط با اماکن دیدنی ، اطلاعات در مورد اقامت ، غذا و یادبودهای خریداری شده و لحظات کیفی ایجاد شده تأمین گردد .

برای این منظور نیاز است که ابتدا ترکیب عوامل بازاریابی را که در خدمات گردشگری با آن مواجه هستیم مورد شناسایی قرار دهیم . این عوامل عبارتند از ، کالاها / خدمات ، قیمت / هزینه ، مکان / محل ، ترویج / پیشبرد ، ارتباط و مشارکت ، مجموعه مسافرتی (پکیج) ، برنامه ریزی و فرآیند ، کارکنان و مصرف کنندگان / بازدید کنندگان ، که برخی از آنان مرتبط با بازار رقابتی و تقاضای مصرف کننده ، و برخی دیگر مبتنی بر ایجاد محیطی مطلوب برای مسافران و کارکنان خدمات گردشگری می باشند .

بدیهی است که منظور از مدیریت ترکیبی ، مجموعه ای از استراتژی ها است که جهت اجرای بازاریابی در بازار بخصوصی با یکدیگر تلفیق می شوند و تشکیل یک برنامه اجرایی را می دهند . هر کدام از عوامل فوق نیازمند تصمیم گیری در فرآیند برنامه ریزی بازاریابی می باشد . طبیعی است که بازارهای هدف مختلف ، نیازمند ترکیب بازاریابی متفاوتی در زمان های مختلف و چرخه زندگی گردشگری خود می باشند



تاریخ : پنجشنبه 22 آبان 1393 | 11:17 ق.ظ | نویسنده : امیر بدخشان | نظرات