تبلیغات
وبلاگ کارشناس بازاریابی بانک مسکن - بازاریابی و پیشنهادات !

 

نظام پیشنهادات مغز متفكر یك سازمان است و در واقع یك نمایانگر و راهنما خواهد بود.

 

 


       خبر نامه بانك مسكن شماره 425 :

 

امیر بدخشان كارشناس بازاریابی مدیریت شعب خراسان رضوی از سال 88 همزمان با فعالیت كارشناسان بازاریابی در سطح كشور ، در این مدیریت مشغول به فعالیت شد. وی از سال 1373 به استخدام بانك درآمده است و دارای مدرك كارشناسی مدیریت علوم بانكی می باشد و قبل از اینكه به سمت كارشناس بازاریابی منصوب شود ریاست شعبه امام رضا (ع) و میدان راه آهن مشهد را عهده دار بوده است. بدخشان در سال 1386 به عنوان پیشنهاد دهنده برتر در سطح كشور معرفی شده است. وی از معدود پیشنهاد دهندگان است كه از 80 مورد پیشنهاد ارسالی ،‌ 3 مورد از آن ها تاكنون اجرایی گردیده است و در سال 1390 نیز به عنوان یكی از پیشنهاد دهندگان برتر در بین سایر مدیریت های كشور برگزیده شده است.

كارشناس بازاریابی مدیریت ، عضو هسته پژوهش مدیریت و مدرس مباحثی همچون مشتری مداری ، بازاریابی و فنون مذاكره است. و با گذرانیدن دوره های مختلف بازاریابی در داخل و خارج از بانك به یكی از كارشناسان توانمند این تخصص مبدل شده است.

به منظور تشریح چگونگی دستیابی به این موفقیت ها با امیر بدخشان گفتگویی انجام دادیم كه با هم
می
خوانیم.

1- تعریف شما از بازاریابی چیست ؟

به نظر من بازاریابی یك هنر است و در نتیجه مانند همه هنرها باید علاوه بر داشتن اطلاعات در این زمینه ،‌ با احساسات خود آن رادرك كرد و انجام داد. هر چه این حس قوی تر و ملموس تر باشد ، انتقال مطلب ، تبادل اطلاعات و نفوذ در دیگران راحت تر خواهد بود. بازاریابی مجموعه ای از تخصص ها و علایق است ، ‌از جمله اعتماد به نفس ، ‌احترام به دیگران ،‌كار گروهی ، ‌استمرار ، مداومت و مقاومت است. من به این اصل اعتقاد دارم كه بازاریابی امری است مستمر و دائمی و خوش بین به آینده ای دور یا نزدیك.

2- به نظر شما چرا در حال حاضر در سیستم بانكی  بازاریابی در اولویت فعالیت های بانكی قرار گرفته است؟

حیات یك سازمان و دوام آن به بازاریابی علمی و عملی است ، چراكه شناخت بازار و تحلیل آن و یافتن راه های تحقق ثبات مشتریان و جستجو نمودن مسیرهای نفوذ لایه های عمیق جامعه و ذهن مردم ، بدون بازاریابی ، ‌بازارداری و بازارسازی امكان پذیر نیست. بازاریابی تسهیل كننده ارتباطات بین مشتریان ، كاركنان و مدیران عالی می باشد. بازاریابی یك كار كلیشه ای و از پیش تعیین شده نیست بلكه به فراخور اتفاقات روزانه در جهت تحقق اهداف عالی بانك باید اقدام نماید. در نتیجه كاری بس دشوار و دقیق است. این امر مهم عملیاتی نخواهد شد مگر با مشاركت تمامی كاركنان صف و ستاد.

 

 

 


3- در طی مدتی كه شما عهده دار این مسؤولیت بودید  چه اقداماتی انجام داده اید ؟

از ابتدا كه در مدیریت خراسان رضوی ، مبحث بازاریابی جنبه اجرائی پیدا نمود ، شعاری تبیین نمودیم مبنی بر اینكه با وجود حدود 700 نفر همكار در سطح استان ، ما  700 نفر بازاریاب داریم و 700 نفر مسؤول در قبال تحقق اهداف بانك و این مسؤولیت از هیچ فردی ساقط نمی شود. در نتیجه برای تحقق بخشیدن به این شعار ابتدا آموزش را سرلوحه كارها قرار دادیم ، ‌به همین منظور همه ماهه اطلاعیه هایی به نام اطلاعیه بازاریابی با محتوای سخنی با بزرگان ، معرفی پیشنهاد دهنده برتر ، بازاریاب برتر ، خلاصه ای ا زیك مقاله علمی و كاربردی و اجرائی ، آموزش بانكداری ارزی ، تجربیات شعب و در انتها اصطلاحات بازاریابی نگاشته و در اختیار همكاران كل استان قرار می دهیم. همچنین همه ماهه در شهر مشهد ، كل شعب را به 4 گروه تقسیم نموده و با هماهنگی سرگروه ها و با حضور یكی از معاونین استان جلسات بازاریابی به صورت چرخشی در شعب برگزار می نمائیم. شركت در همایش ها ، سمینارهای تخصصی بازاریابی ، ‌برگزاری مراسم جشن میلاد امام رضا (ع) و دعوت از مشتریان خاص و هدف و همچنین همكاران و خانواده های محترم آنان از اهم كارهای انجام شده است.

4- شما چه راهكارهایی را در بازاریابی مؤثر و مفید پیشنهاد می نمائید؟

بازاریابی كاری است گروهی و مشاركتی و نیازمند به یك سری اصول و مقدمات می باشد . اصل اول اهمیت دادن به این بخش است ، چراكه تا به كاری ، خود فرد اعتقاد نداشته باشد انتقال این حس به دیگران غیرممكن است. دوم اینكه در هر كاری جهت نیل به نتیجه استمرار شرط اساسی است. سوم نتایج حاصل از هر كاری باید در مقاطعی از پیش تعیین شده باشد مثلاً هفتگی ، 15 روزه ، ماهانه و ... كنترل و بررسی و تجزیه و تحلیل شود. انجام هر كاری بدون بررسی نتیجه و بازخورد آن ، تأمین كننده هدف ما نخواهد بود . چهارم اینكه نسبت به نتایج بدست آمده باید عكس العمل نشان داد. بدین معنی كه از نتایج موفق و عالی حمایت كرد و تشویق نمود و نتایج ضعیف و دارای اشكال را واكاوی و كنكاش نمود و دلایل آن را جویا شد. سپس نسبت به رفع ایرادات و نواقص به كمك خود ارائه دهندگان و كارشناسان اقدام نمود.

بازاریابی امری بسیار متنوع و یك شكل هندسی مختلف الاضلاع است. در نتیجه تفكرات ، تصمیم گیری ها ، مشاوره ها و نحوه اجرای ما هم باید به فراخور آن باید متنوع باشد. همیشه باید به داشته ها و توانمندی ها و نیروهای موجود خودمان ایمان و اعتقاد راسخ داشته باشیم.

سالها دل طلب جام جم از ما می كرد                           وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می كرد

5- با توجه به اینكه از پیشنهاد دهندگان برتر كشور هستید ، تعریف شما از پیشنهاد چیست ؟

تا عوامل یك سیستم نظری ندهند ، ‌پیشنهادی را مطرح ننمایند ، هرگز امیدی به اصلاح آن سیستم نباید داشت. همیشه این اصل را سرلوحه كارهایم بوده است : خوب نگاه كن ، مشكل را بررسی كن ، ‌راهی جهت رفع مشكل مطرح نما. همیشه از همكارانم این تقاضا را داشته ام كه در كنار طرح هر مشكلی ، ‌پیشنهادی را نیز مطرح نمائید. به عبارت دیگر اعلام نظر نمائید و دیدگاه خودتان را مطرح نمائید. یكی از كارهای خوبی كه در استان صورت گرفته است درنظر گرفتن دفتری به نام دفتر ایده ها برای شعب و مدیریت بوده است به نحویكه همكاران هر زمان و لحظه ای كه ایده ای به نظرشان می رسد بدون رعایت تكلفات اداری ،‌مكاتبات و ... در این دفتر نظرات خودشان را می نگارند و در پایان هر ماه تصویر این نظرات به مدیریت ارسال می شود و در مدیریت نیز پس از بررسی توسط كارگروه های كارشناسی كه از پیش از بین علاقمندان و از تخصص های مختلف تشكیل شده است و در جهت اجرا در استان و یا انعكاس به مركز اقدام گردد.

هر همكاری كه هر نوع پیشنهادی را مطرح نماید بلافاصله كتباً از وی تقدیر و تشكر می گردد و در پایان سال از پیشنهاد دهندگان برتر تقدیر شده و هدایایی به رسم یادبود به آنان اهداء می شود. مثلاً‌ در سال گذشته به 16 نفر  از پیشنهاد دهندگان برتر تمبر یادبود با تصویر خودشان اهداء گردید.

6- از نگاه شما طرح نظام پیشنهادات در بانك تاكنون چقدر موفق بوده است ؟

در  واقع تلاش های زیادی در این حوزه صورت گرفته است و كم لطفی است كه از زحمات سایر همكاران بزرگواری كه در این بخش تلاش نموده اند به راحتی بگذرند ولی آن چیزی كه مسلم است نظام پیشنهادات نیاز به كار بیشتری  دارد خصوصاً تعامل سایر ادارات و مدیران  با این گروه از همكاران ضروری تر به نظر
می رسد. به نظر من پل ارتباطی بین این اداره و سایر ادارات كمی ضعیف است و شاید قبول همین نظام پیشنهادات برای برخی از ادارات هنوز ملموس نگردیده است. چون در سطح استان بنده مسؤول جمع آوری پیشنهادات همكاران هستم طبق نظر كاركنان ارائه پیشنهاد به تنهایی ممكن نیست بلكه پیگیری ، پاسخگوئی مناسب و سرعت عمل در پاسخ به پیشنهاد همكار مهم تر است. یكی دیگر از راه های تسریع در این امر تمركز زدایی است. به عبارت دیگر نظام پیشنهادات اگر در سطح مدیریت ها و استان ها استقرار یابد نظرات همكاران سریع تر بررسی و در نهایت اجرایی خواهد شد.

7- به نظر شما مشاركت همكاران در نظام پیشنهادات چه تاثیری در نحوه تصمیم گیری و عملكرد بانك دارد ؟

در هر سیستمی هرچقدر میزان مشاركت و همفكری افراد ان سازمان بیشتر باشد آن سازمان پویاتر ، به روز تر و موفق تر خواهد بود. هرچقدر همكاران در ارائه نظر و ارائه پیشنهاد آزادتر باشمند احساس مسؤولیت آنان و تعلق خاطرشان به سازمان افزایش خواهد یافت. به نظر من نظام پیشنهادات مغز متفكر یك سازمان است و در واقع یك نمایانگر و راهنما خواهد بود. هر فردی نظر منحصر به فرد خود را دارد و در نتیجه تجمیع این نظرات و استفاده بهینه و به موقع این تفكرات از اهمیت بسزایی در  تصمیم گیری های بانك برخودار است.

8- شما از همكارانی بودید كه تعدادی از پیشنهاداتتان اجرایی شده است ، لطفاً پیشنهادات اجرایی خود را ذكر كنید؟

در سال 90جزء 5 نفر پیشنهاد دهنده برتر كه بیشترین پیشنهاد اجرایی را  تاكنون داشته اند بوده ام. پیشنهاداتی كه توسط اینجاب مطرح گردیده و به مرحله اجرا رسیده است عبارتند از :

1- اتوماتیك شدن كارمزد چك های برگشتی در سال 1385

2- اصلاح درخواست مسكن كارت المثنی در سال 1385

3- اصلاح فرم افتتاح حساب در  سال 1386



تاریخ : شنبه 8 مهر 1391 | 03:55 ب.ظ | نویسنده : امیر بدخشان | نظرات